duminică, 13 februarie 2011

Ohren tasten - Hande spielen (Urechile pipăie - Mâinile cântă)

/Hannes Heyne

Vor dem Bau eines Xylophons aus Ästen gehe ich in den Wald. Es ist kein wilder Wald mehr, aber trotzdem herrscht Chaos. Ich suche tote Äste, ohne Moos, Risse oder Larven von Insekten. Am besten sind abgestorbene Bäume die noch stehen. Ulme, Esche, horn, Akazie. Auch gerissen dürfen sie nicht sein. Tastend gleiten die Finger über die Oberfläche, prüfen Gewicht, uchtigkeit, mit der Nase dicht am Holz: riecht es nach Pilzen ? Die Rinde sollnoch dran bleiben, erst später entferne ich sie mit einem Zieheisen. Dann ein erstes Anklopfen, wie klingt das? Hölzer mit klaren und entschiedenen Tönen wandern in den Rucksack. Zu Hause trocknet es noch einige Wochen, dann suche ich Äste mit gleicher Holzart und Durchmesser und lege sie ihrer Tonhöhe nach auf ein dickes Seil.

Das Stimmen geschieht durch Absägen (Ton wird höher) oder Ausdünnen (Ton wird tiefer) Mit diesen klingenden Stöcken sind unendlich viele Spiele möglich. Werfen, Fangen, Jonglieren, Theaterspielen, Fechten, Rollen, Prügeln oder Musizieren. Mit zwei weiteren kleinen Klanghölzern kann man eine erste Holztrommel anschlagen. Die einzelnen Stöcke sind das Unvollendete, Unperfekte, noch nicht Fertige. Trotzdem und gerade deshalb bieten sie ein Universum an Möglichkeiten. Entscheide ich mich zum Weiterbauen, müssen die einzelnen Äste zu einem Instrument zusammengefügt werden. Die gewünschte Skale wird gestimmt und die Hölzer an zwei bestimmten Punkten gebohrt und aufgefädelt und verknotet. Man hat jetzt eine klingende Leiter (senkrecht) oder Brücke (waagerecht) Auch möglich ist ein klingender Gartenzaun (Stäbe senkrecht) Je nach Wahl kann ein Gestell aus Ästen gebaut werden, was das Xylophon hält. Am Anfang spiele ich die Holme mit den Händen an, alles bleibt fließend – beweglich und leise. In ihrer Mitte oder ganz am Rand klingen sie optimal, an den Schwingungsknoten nicht. Bei Bedarf lassen sich mehrere Paare Klöppel schnitzen, damit einige Menschen das Instrument gemeinsam spielen können. Ein einfaches Xylophon ist geboren (das Wort kommt aus dem Griechischen: xylon = Holz, phone = Laut.


URECHILE PIPĂIE - MÂINILE CÂNTĂ/
Hannes Heyne

Inainte de a construi un xilofon din ramuri, merg in padure. Nu mai sunt paduri salbatice dar totusi haosul stapaneste. Caut ramuri moarte/ uscate, fara muschi pe ele, fara crapaturi sau larve de insecte. Pomii morti dar care stau inca in picioare sunt cei mai buni pentru asa ceva. Ulm, stejar, fag, salcam. Ramurile nu trebuie sa fie crapate. Pipaitul conduce degetele pe suprafata cojii, simte, testeaza greutatea, umiditatea; cu nasul aproape de lemn : miroase cumva a ciuperci? Coaja trebuie inca sa ramana, doar apoi, mai tarziu, o voi da jos, cu un cutit special. Urmeaza prima ciocanitura, cum suna? Lemnele cu un sunet clar si deslusit trec in rucsac. Acasa le pun la uscat cateva saptamani, dupa care caut ramuri de acelasi fel de lemn si aceeasi grosime si le intind pe o funie groasa, in ordine, dupa sunet.

Acordarea are loc prin taiere/scurtare ( in felul acesta sunetul e mai inalt) sau prin subtiere ( sunetul devine mai adanc/jos). Cu aceste lemne care suna sunt posibile o multime de jocuri. Aruncat, prins, jonglaj, teatru, lupta, invartit, bataie sau muzica. Cu alte doua lemne care suna dar mai mici se poate canta astfel la toba de lemn. Fiecare bat de lemn este neterminat, imperfect, inca ne-gata. Cu toate acestea, chiar multumita acestui fapt, lemnele ofera o posibilitate nelimitata de lucru/utilizare. Daca ma hotarasc sa construiesc mai departe, atunci trebuie ca fiecare ramura sa fie integrata ca parte a instrumentului. Scala dorita urmeaza a fi acordata, lemnele vor fi gaurite intr-un anume punct, o sfoara se trece prin gaura si apoi se inoada. S-a obtinut o scara sonora de lemne ( daca le tinem vertical) sau o punte de sunete ( daca le atarnam orizontal). Se poate face chiar un gard sunator, daca punem ramurile in picioare. In functie de ce anume alegem, e necesar un suport tot din lemne care sa sustina xilofonul. La inceput probez si cant la aceste ramuri cu mainile - totul e curgator, in miscare si in soapta. Cel mai bine suna in mijloc sau la margine de tot, la nodurile de rezonanta suna cel mai slab/neclar. Daca e nevoie, fac mai multe bete de lemn cu care se va canta/ lovi la xilofon ca in felul acesta mai multi oameni sa poata canta simultan la el. Si asa se naste un xilofon simplu ( cuvantul provine din limba greaca : xylon - lemn, phono - sunet).

(text apărut în MEŢERIAŞII I/08)

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