FOAE CU MÎINI, Anul I, nr. 11, februarie '11, 70 de exemplare numerotate. Atelierul de Carte @ MŢR
Magna Charta Libris/ Răzvan Supuran
despre catedră/catedral/catedrală
cathedra / ex cathedra
4 tipuri de mişcare sau schimbare (Artistotel)cathedra / ex cathedra
arta (tehne)
telos: împlinire, încheiere, scop.
meşteşugul, implicit breasla
(mai jos numărul integral)
NOTE PENTRU O CATEDRALĂ DIN HÂRTIE FĂCUTĂ ÎN CHEIE DE BOLTĂ
CATÉDRĂ, catedre, s. f. 1. Pupitru sau masă specială, așezată de obicei pe o estradă, de la care vorbesc profesorii, oratorii etc. ◊ Expr. A vorbi (ca) de la catedră = a vorbi savant, livresc, afectat. 2. Post în învățământ; funcție de profesor. ♦ Unitate de bază dintr-o instituție de învățământ superior, în cadrul căreia se desfășoară activitatea didactică, metodică și de cercetare științifică în domeniul uneia sau mai multor discipline. – Din lat. cathedra. Sursa: DEX '98.
CATÉDRĂ ~e f. 1) Masă specială înălțată pe o estradă, de unde vorbesc oratorii, profesorii etc. 2) Unitate de bază din învățământul superior în cadrul căreia se desfășoară munca pedagogică și științifică la o disciplină. ~ de filologie. - lat. Cathedra. Sursa: NODEX.
CATÉDRĂ s. f. 1. masă specială, ridicată de obicei pe o estradă, de unde profesorul explică lecția. ◊ tron arhieresc instalat în biserica principală a unei eparhii. 2. post în învățământ, funcție de profesor. ◊ unitate de bază în învățământul superior, în cadrul căreia se desfășoară activitatea didactică, metodică și de cercetare științifică. (- it. catedra, lat. cathedra). Sursa: MDN.
CATÉDRĂ s.f. 1. Masă specială, ridicată de obicei pe o estradă, de unde profesorul explică lecția. ◊ A vorbi (ca) de la catedră = a vorbi savant, afectat. ♦ Tron arhieresc, din piatră sau din lemn, instalat în biserica principală a unei eparhii. 2. post în învățământ, funcție de pr ofesor. ♦ Unitate de bază în învățământul superior, în cadrul căreia se desfășoară activitatea didactică, metodică și de cercetare științifică la o disciplină. ♦ (Fig.) Profeso rat, învățământ. [- lat. cathedra – jeț, fr. cathedre]. Sursa: DN.
CATÉDRĂ (catédre), s. f. – 1. Masă specială de la care vorbesc profesorii, oratorii etc. – 2. Amvon. – Mr. cathedră. Lat. cathedra (sec. XIX); în mr. direct din ngr. ϰαθέδρα. – Der. catedrală, s. f.
CATEDRÁL, -Ă adj. care aparține scaunului episcopal al unei dieceze. (- fr. cathédral, lat. cathedralis) Sursa: MDN.
CATEDRÁL adj. m., pl. catedráli; f. sg. catedrálă, pl. catedrále. Sursa: Ortografic .
CATEDRÁLĂ, catedrale, s. f. Biserică (mare) în care serviciul religios este oficiat, de obicei, de un (arhi)episcop. – Din fr. [église] cathédrale, lat. cathedralis. Sursa: DEX '98.
CATEDRÁLĂ ~e f. Biserică centrală într-un oraș, unde serviciul divin este oficiat, de obicei, de un episcop; sobor. [G.-D. catedralei]- fr. cathédrale, lat. Cathedralis. Sursa: NODEX.
CATEDRÁL, -Ă adj. care aparține scaunului episcopal al unei dieceze. (- fr. cathédral, lat. cathedralis) Sursa: MDN.
CATEDRÁLĂ, catedrale, s. f. Biserică (mare) în care serviciul religios este oficiat, de obicei, de un (arhi)episcop. – Din fr. [église] cathédrale, lat. cathedralis. Sursa: DEX '98.
CATEDRÁLĂ ~e f. Biserică centrală într-un oraș, unde serviciul divin este oficiat, de obicei, de un episcop; sobor. [G.-D. catedralei]- fr. cathédrale, lat. Cathedralis. Sursa: NODEX.
Still, there is room for a distinction between epistêmê and technê. Several authors attribute to Zeno the notion that a technê is a systematic collection of cogni
4 tipuri de miscare sau schimbare (Artistotel):
(1) substance- -the one is positive form [morphe], the other privation [steresis]; (2) in quality, white and black; (3) in quantity, complete [teleion] and incomplete [ateles]; (4) in respect of locomotion, upwards and downwards or light and heavy.” (Physics 201a5ff.)
Miscarea [kinesis] este si schimbare insa schimbarea [metabole] nu este obligatoriu miscare. Miscarea acopera toate tipurile de existent, mai putin generarea si degenerarea, pe can entelecheia le intelege si pe acestea din urma.
Natura (naturalul existent) este principiul intern al miscarii care poate fi redusa la un principiu intern al miscarii lucrurilor aflate in miscare. Natura este subiect
Arta (tehne)
Arta (nu) este asemenea naturii, “art imitates [the sense of mimesis] nature” (Physics 199a17), si “ completes when nature cannot bring to a finish”.
Oamenii sunt animale care fac lucruri prin arta [tehne] (Physics 199a20), iar arta si natura urmaresc o perfectiune, fiind animate de ea: “If therefore artificial products are for the sake of an end [telos], so clearly also are nature products ... plants ... leaves, e.g. grow to provide shade for the fruit. It is both nature and for the sake of an end [telos] th
Forma (eidos): morphe este cand eidos cand telos (perhaps the [eidos and telos] are the same” (Metaphysics 1044a35ff.). “Deseori, cele trei cauze (eidos, telos, si arche) coincid” (Physics 198a24).
Telos: împlinire, încheiere, scop.
La Platon, psyche iniţiază mişcarea, dar abia asocierea ei cu nous-ul garantează că mişcarea se va încadra într-o finalitate (Legile 897b). La Aristotel, nous-ul funcţionează doar ân sfera umană a lui techne, a proiectului raţional 1i, de fapt, tot ce face artizanul este să imite physis, care, pe lîngă că este izvorul mişcării, îşi are propriul său scop (telos) (Phys. II, 198a, 199b). Pe scurt, el este “cauza finală” descrisă ibid. II, 194b. Doctrina teleologică este funfamentală la Aristotel: ea apare în lucrările sale cele mai timpurii (vei Protrepticus, fr. 11) dar şi în Metafizica şi Fizica, unde telos este
Meşteşugul, implicit breasla apar contextual, în funcţie de mediu (resursele naturale existente), nevoi (resurse inexistente), sistem social de valori (o societate sau un grup în cadrul căruia preomină sentimentul religios va alege un anume tip de faceri, pe cînd într-un altul construit pe ideea dezvoltării sau pe cea a cunoaşterii, vor fi cu totu altele) şi nivelul informaţional.
...Aristotle’s definition of kinesis utilises the concepts of dunamis and entelecheia: “The fulfilment [entelecheia] of what exists potentially [dunamis], in so far as it exists potentially [dunamis], is motion [kinesis]” (201a10). If (in its siple terms) kinesis is (in some sense), entelecheia, in what respect could kinesis be equated with Ross’s concept of an entelecheia wich is “that wich is always actually whatever it is”?
“The same thing, if it is of a certain kind, can be both potential [dunamis] and fully real [entelecheia], not indeed at the same time or not in the same respect, but e.g. potentially [dunamis] hot and actully [entelecheia] cold.” (Physics 201a10-22)
Ross comments: “For the most part Aristotle uses the words [entelecheia and energeia] as exact synonyms.” He explains elsewhere how this works: “Because the ergon [menaing “work or deed”, from en+ -erge- + -ia] is the telos [from en- + -tel-eche- + -ia]. ... the
“The reason in turn why motion [kinesis] is thought to be idenfinite is that it cannot be classed simply as a potentiality [dunamis] or as an actuality [energeia] – a thing that ie merely capable [the dunamis sense], nor yet a thing that is actually [energeiai] of certain size [...], and motion [kinesis\ is thought to be a sort of actuality [energeia\ but inomplete [ateles], he reason for this view being that potential [dunamis] whose actuality [energeia] it is incomplete [ateles]. Tis is why it is hard to grasp what motion [kinesis] is. It is necessary to classify it with privation or with potentiality [dunamis] or with sheer actality [energeian], yet none of these seems possible. There remains than the suggested mose of definition, namely that it is a sort of actuality [energeia], or actuality [energeia] of the kind described [ateles?], hard to grasp, but not incapable of existin
Summerising the –ia discussion, it is not necessary to force aristotelian “entelechy’ out of its process element. The –ia suffix and the importance of kinesis in Aristotle’s definition of entelecheia suggest that process is a key element of Aristotelian entelechy. His three categories of kinesis-related existence may be understood as: a9 that wich is in the process of kinesis toward an end (entelecheia), b0 that wich has the potential of kinesis but wich is not now in the process (dunamis), and c) that wich is in the process of kinesis toward one end, but wich also has the potential of kinesis toward another end wich is not now in process.
entelecheia < entelecheia =" energeia">
---------------------------------------------------
MAGNA CHARTA LIBRIS
/Răzvan Supuran
… o catedrală ce începe a fi construită de la cheia de boltă. Cărămizi turnate din cărţile inutile. Stîlpi presaţi din foile glossy. Arcade făcute din ambalaje. Amvon din curpapir. Bolta coborîtă din biblioteci. Un templu deandoaselea, făcut de sus în jos.
… ar avea formă ovoidală. Asemănătoare potirului ginospermic, sprijinit pe o fundaţie cubică, cu o elasticitate controlată şi punct structural slab, cuantificabil în funcţie de greutatea închinătorilor. Am presupune că oratorii catedrei au greutate constantă.
… adamastor a fost strivit de pilonii pe care îi păzea.
… devoratorii de suflete mor mîncînd.
… slujbele oficiate s-ar face la nouăzeci de grade faţă de relativa ver
… umplutura pereţilor ar fi făcută din cărţi folosite ca şi cărămizi. Ordinea aşezării cotoarelor rescrie evenimentele apariţiei şi dispariţiei cărţii.
… unele litere pot fi amputate.
… formele literelor au vreo însemnătate?
… şirul cuvintelor de pe pereţi pot formula o rugăciune necscrisă încă. Ce clişeu stupid. Dacă am face asta, cotoarele ar trebui aşezate către interior.
… căci corecta aşezare a cotoarelor ar fi totuşi către exte
… hârtia pe care vor fi tipărite textele sfinte va fi uscată din pasta în suspensie de vin, nu de apă. Scriitorii vor putea să le modeleze pentru o mai bună folosire.
… conciliile care ar fi ţinute pentru catedrala întoarsă vor fi găzduite în pivniţă. Gratiile sunt facute din sulurile netocate încă.
... arhon tekton, cel care plănuieşte întreaga construcţie, va vizita catedrala într-o singură seară, înaintea deschiderii sale oficiale. Şi bisericile trec printr-o lansare, şi templele găzduiesc bancheturi ritualice.
… că hîrtia-i ca o haină iară biserica-i ca o casă. Uneori, lucrurile importante-s numa-n în pod şi-n pivniţă. … făcute pe sensul firelor din creşterea lumii, templele şi hîrtiile nu îşi (mai) găsesc o altă folosinţă (mai bună), decît cea a ambalajelor.
… deşi este descriere a înaltului, templul este aşezat orizontal, către înainte, tot înainte, la răsărit. Oul este singurul obiect mundan care poate împăca cele două arătări. Nu e nici înalt, nici lung, nici lat.
… devoratorii de suflete se întîlnesc mai degraba la răsărit. E o specie rară, aceea de sub-anima. Cu cît mai rară, cu atît mai puţin preţioasă. Totuşi, prin ei am învăţat că hrana trupului nu este sufletul.
… îi corect a spune că un sărman suflet întrupat în templul zeiţei poate fi acceptat şi de biserică.
Întrebări
În biserică există femei? Dar bărbaţi? Atunci, ce este omul?
Zeii aveau biserici? Care e prima biserică din lume şi din c
De ce Creatorului îi spunem Dominus Dei, Domnul Zeilor? Mai există zei? Putem să o recunoaştem şi pe Domina Dei?
Dacă o biserică are turla la 4o de metri deasupra pămîntului, cît este ea de înaltă? În biserică se construiesc şi toalete? Dacă da, unde? Dacă nu, cum se descurcă cei care sunt pe-acolo?
La catedrală există Profesorul? Daca o catedră este un scaun, atunci o catedrală este un scaun pe care se aşează cineva?
Cheia de boltă a unei cupole este dată sau făcută? Ce form
Greutatea unui templu în care, în mod firesc ar fi doar spirit, se măsoară gravitaţional? Templierii aveau temple? De ce forma sabiei seamănă cu forma crucii şi de ce sabia nu crucifică? Sau o face?
Premise
De văzut dacă în catharsis ar fi etimologic corect a numi originea cuvîntului catedrală. Studiu pentru aflarea unei date istorice: primatul dintre catedră şi catedrală.
Catedroul va arăta doar o bună demonstrare a acestor din urmă d
De văzut cine a scris asta:
Ar putea deveni o bună structură pentru fundaţia construcţiei. Să vedem ce zice şi archon.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu